Assalamualaikum

Monday, August 23, 2010

Israilliyyat dalam pentafsiran Al-Quran

Hmm rase da lame xpost sumtin kat blog aq ni..akhirnya terlintas nk kongsi ilmu yang baru je lepas blaja tdi. Ustaz Zulfiqar menyruh kami yang mengambil kursus Kajian Teks Quran & Hadis untuk mencari kisah2 israiliyyat yang ada dalam kitab 2 tafsir. so kumpulan aq dapat tajuk Kisah golongan Jabbarin..ust sendiri mengatakan untuk tajuk ini memang sangat sedikit kisah yang menceritakan hal ini kerana kisah ini tidak sefemes kisah Israiliyyat Balqis dan nabi2 lain jadi ade la sikit dapatan yang aq n grup aq dpt..

kisah Israiliyyat yang dikaitkan dengan perkataan قَوۡمً۬ا جَبَّارِينَ yang mana ia dikatakan satu golongan yang bertubuh besar seakan – akan gergasi . Manakala satu lagi kisah Israiliyyat yang terdapat pada ayat ini iaitu tentang kisah Uuj bin Uq. Uuj bin Uq dikatakan mempunyai panjang 3000 hasta, dan juga mereka ini boleh memegang sejenis ikan yang bernama ikan Hut. Jika dirujuk ke dalam kamus al Mu’jam al ‘arabi al Asasi , hut ialah sejenis ikan yang berbahaya yang boleh mencapai kebesarannya sehingga 30 meter. Golongan ini semasa banjir besar yang berlaku di zaman nabi Nuh A.S dikatakan air banjir tersebut tidak sampai untuk menenggelamkan mereka. Banjir hanya pada paras lutut mereka sahaja dan mereka dilarang untuk menaiki bahtera Nuh oleh kerana besarnya tubuh badan mereka.
Berkata Imam Al-Hafiz al Naqid Ibnu Kathir dalam tafsirnya, terdapat banyak dari para mufasirin mengkhabarkan tentang kisah Uuj b Uq yang berlaku pada Bani Israil yang mengatakan Uuj b Uq ini adalah anak kepada Nabi Adam A.S. tinggi Uuj b Uq ini 3000 hasta dan lebarnya 330 hasta. Imam Al-Naqid mengatakan perkara ini bertentangan dengan sohihain yang mengatakan ‘ Sesungguhnya Allah menciptakan Adam tingginya 60 hasta dan tidak ada makhluk lain selain Adam yang mencapai tahap itu sehingga sekarang’ .

Di dalam kitab Tafsir Al Maraghi karangan Imam Ahmad Mustafa Al Maraghi mentafsirkan ayat berkenaan golongan Jabbarin dari segi bahasa ialah sesuatu yang panjang dan kuat serta besar atau dengan maksud lain iaitu besarnya mereka itu melebihi ketinggian pokok. Imam Al-Maraghi menyebut di dalam kitab Tafsirnya akan khurafat dan Israiliyyat yang terdapat kisah berkaitan ayat قَوۡمً۬ا جَبَّارِينَ ialah kisah yang mana terdapat satu kisah di mana golongan Jabbarin ini boleh menyorokkan manusia pada pakaiannya. Juga di dalam riwayat lain di dalam kitab tafsir Al – Maraghi ada menyebut terdapat beberapa riwayat yang mengatakn golongan Jabbarin ini jika dilihat pada besarnya tubuh seakan – akan menyerupai sebuah pokok, malah ianya lebih besar lagi . Merujuk pula kitab karangan Dr Wahbah Al – Zuhaili iaitu Tafsir Al – Wajiz beliau mentafsirkan ayat ini dengan mengatakan Jabbarin ini ialah nama suatu kaum yang besar dan kasar iaitu mereka ini ialah kaum Kan’an atau Amalik iaitu suatu kaum di zaman kuno yang mempunyai tubuh yang besar dan mereka juga kaum yang kuat.

Kesimpulan
Berdasarkan rujukan yang telah dirujuk, terdapat penulis tafsir menulis kisah Israiliyyat di dalam kitab tafsir mereka dan ada yang tidak menceritakannya dalam kitab mereka. Kisah berkenaan golongan Jabbarin dan kisah Aaj b Uq ini adalah suatu kisah rekaan yang sememangnya tidak boleh diterima akal fikiran dan berlawanan dengan nas – nas yang sahih. Oleh yang demikian pembaca kisah – kisah berkaitan dengan kisah ini sepatutnya tidak mempercayai sepenuhnya akan kisah ini. Sebagai contoh, kisah Aaj b Uq yang dikatakan semasa banjir besar yang melanda kaum Nuh sehingga menenggelamkan seluruh kawasan daratan namun air yang membanjiri kawasan tersebut pada saat itu hanya mencapai paras lutut Aaj b Uq sahaja. Ini berlawanan dengan nas yang sahih dalam al Quran dalam surah Hud..

Apa yang perlu diketahui oleh semua.. kadangkala kisah Israiliyyat ini terlalu melampau sehingga boleh mencacatkan sifat kenabian . sepertimana dsebagai contoh didalam kisah balqis yang dikatakan mempunyai kaki seakan akan keldai, oleh yang demikian Nabi Sulaiman telah mereka istana yang sgt indah dan telah memanggil Balqis ke istana tersebut. Oleh kerana Nabi Sulaiman ingin mengetahui adakah benar kaki Baqlis ini seperti kaki kaldai maka dibina Istana kaca yang mana semasa Balqis ingin melangkah masuk ke istana Sulaiman, Bqliau menyelak kainnye dan Nabi Sulaiman pon melihat kakinya tidak lah seperti keldai ..

Ini sememangnya berlawanan dengan sifat seorang nabi..mana mungkin nabi yang diutuskan untuk memandu manusia ke jalan Allah mempunyai pernangai sebegini. Oleh yang demikian, kita seharusnya berhati2 tatkala mendengar kisah2 sebegini.

Wallahua'lam...


No comments:

Post a Comment